Groep 1/2 – Week 1 – Kring 1

Wat doen we met een bel?

Opening

Je kunt met een (tafel)bel bellend binnenkomen en de kinderen verrassen. "Deze bel vond ik thuis in de kast."

Bespreek met de kinderen

  • Kennen jullie een bel?
  • Weet je waarvoor hij gebruikt wordt?
  • Wat kunnen we allemaal doen met een bel?
  • Probeer ideeën van de kinderen uit.
  • Kennen jullie nog andere bellen of klokken?
  • Maken ze allemaal hetzelfde geluid of hoor je verschillen?
  • Neem een paar glazen en vul deze met water, vul ze van weinig naar veel water. Sla er met een stokje tegen. Welke verschillen horen kinderen tussen de geluiden van de glazen?
  • Ik heb een mooi verhaal over een bel.

Lees verhaal 1 voor: Yasmin en Joep bij de kinderboerderij

Er horen twee afbeeldingen bij. Projecteer ze op het digibord:

  1. Yasmin en Joep bij de kinderboerderij
  2. Yasmin en Joep met de geit

Woordenschatontwikkeling

Kinderboerderij, de verschillende dieren (kan aan de hand van de plaat), ‘op avontuur gaan’, klompen, heg, …

Bespreek het verhaal met de kinderen

  • Kunnen jullie samen het verhaal van Yasmin en Joep navertellen?
  • Laat een kind beginnen en dan een volgend kind verder gaan.
  • Of stel vragen: Weten jullie waarom Meike de geit weggelopen was?
  • Hoe hebben Yasmin en Joep haar gevonden?
  • Wat deed Meike de geit om de hond bang te maken?
  • Had Meike de geit echt een bel om?