Groep 1/2 – Week 1 – Informatie

Informatie week 1

  • Thema van de week: lokaliseren en beschermen: Waar ben ik?
  • Onderwerp(en): bel, klok, kinderboerderij, dieren, geluiden van instrumenten
  • Leergebieden: nieuwsgierigheid prikkelen; taal / woordenschatontwikkeling; rekenontwikkeling; denkontwikkeling; muzikale ontwikkeling; oriëntatie op jezelf en de wereld; sociale ontwikkeling

Korte uitleg van week 1

Het thema start met het eerste verhaal over de avonturen van Yasmin en Joep. Deze week staat in het teken van de functie van bellen en klokken om dieren en mensen te lokaliseren en te beschermen. In de kringactiviteiten, werkjes en hoeken wordt dit uitgediept.

Nodig

  • Kring 1:
  • Kring 2:
    • Filmpjes met liedjes klaarzetten op digibord
  • Kring 3:
    • Speelzaal
    • Vier instrumenten: bijv. triangel, maracas (sambaballen), bellen, trom met stok
  • Kleine kring:
    • Lijstje met rijmwoorden
    • Flitskaarten passend bij het verhaal: bijv. geit, varken, klok
  • Werkjes:
  • Hoeken:
    • Huishoek: een belletje en glazen met water, evt waterkan en trommelstokjes
    • Zandtafel: foto’s van diverse vormen van klokken
    • Bouwhoek: extra wereldspelmateriaal passend bij kinderboerderij
    • Kleihoek: 2 kleuren klei en foto’s van klokjes met versiering

Leerdoelen

Heavy Metal geeft kleuters een beeld van het gebruik van klokken en bellen vroeger en nu. Ze ervaren dat met alle zintuigen en veel leergebieden komen aan bod. Ze maken spelenderwijs kennis met oer-Nederlands erfgoed. Ze onderzoeken hoe je met geluiden signalen kunt overbrengen, hoe een klok gemaakt wordt en voeren dat uit en evalueren samen met de leerkracht wat er gebeurd is..

Voorbereiding voor de leerkracht

  • Lees het verhaal alvast een keer door
  • Zet de benodigde materialen klaar voor deze week
  • Plaats de tekeningen en filmpjes op het digibord

Afronding van de activiteiten

Evalueer en reflecteer met de kinderen op de activiteiten. Bijvoorbeeld:

  • Wat heb je geleerd?
  • Wat vond je gemakkelijk moeilijk bij dit lesje / werkje?
  • Wat vind je leuk aan klokken en aan een klokkenspel ?