De leerlingen leren over de functie van klokken en de beiaard door de eeuwen heen.
Vraag aan de leerlingen:
Laat de leerlingen denken en schrijf de antwoorden op het bord. Schrijf ook op het bord welke vragen er nog zijn en/of welke vragen hieruit voortkomen.
Verdeel één, twee of drie van de vragen die jullie net geformuleerd hebben, over de leerlingen.
Bekijk samen alle filmpjes. Geef de leerlingen de opdracht op te letten of het antwoord in een van de filmpjes voorkomt.
Bespreek de filmpjes en de antwoorden op de vragen.
Afbeeldingen 1 t/m 8 zijn een visuele verbeelding van wat er in de filmpjes is verteld. Afbeelding 9 verwijst alvast naar week 4: de betekenis van de beiaard in het heden.
Verschillende mogelijkheden om de opdracht uit te voeren:
De geschiedenis van de klok: van paardenbel tot luidklok.
De geschiedenis van de klok: ontstaan van de zingende torens en speelklokken.
De techniek van luiden: luiden van een klok.
De techniek van luiden: kleppen van een klok.
De techniek van luiden: beieren van drie klokken.
De techniek van luiden: voorslag, het ontstaan van de beiaard.









