Groep 1/2 – Week 3 – Informatie

Informatie week 3

  • Thema van de week: tijd en tellen: de klok slaat: hoe laat is het?
  • Onderwerp(en): klokjes, tijd, toren, muziek van de toren
  • Leergebieden: taal / woordenschatontwikkeling; muzikale ontwikkeling; auditieve ontwikkeling; motorische ontwikkeling; rekenontwikkeling; fantasie.

Korte uitleg van week 3

Het thema start met het derde verhaal over de avonturen van Yasmin en Joep. Deze week staat in het teken van de functie van bellen en klokken om de tijd aan te geven. In de kringactiviteiten, werkjes en hoeken wordt dit uitgediept.

Nodig

  • Kring 1:
  • Kring 2:
    • Filmpjes met klokken klaarzetten op digibord
    • Grote klok met wijzers die je plaatst op de tijden van het liedje
    • Liedje ‘Klokkijkles’ van Lawaaipagegaai klaarzetten op het digibord
  • Kleine kring:
    • Materialen uit het verhaal: poppen, beren, snoep, muziekinstrumenten
    • Woordkaarten printen en uitknippen; bijv. https://kleuteridee.nl/muziekinstrumenten/#heading-woordkaarten
    • Eigen woordkaarten
    • Letterdoos
    • Lijstje met rijmwoorden
    • Woordkaarten met bijv. meerkoet; gans, knuffelbeer; aap met rood pakje; boom, triangel, soorten klokken, meerdere kaarten per afbeelding
    • Muziekinstrumenten
    • Cijferkaarten
    • Fel gekleurde rondjes
    • Houten blokjes
  • Werkjes:
  • Hoeken:
    • Bouwhoek
      • Extra: belletje en wijzerplaat
    • Knutselhoek, klokjes maken
      • Nodig voor de klokjes: blikjes, plastic bekers, stokjes, touw, schaar, kralen, etc.
      • Nodig om te versieren: stroken papier, lijm, voorbeelden van klokken met afbeeldingen erop
    • Knutselhoek, uurwerk maken
      • Nodig: karton, wijzers voor het klokje , splitpennen
      • Werkblad met tijden printen

Leerdoelen

Heavy Metal geeft kleuters een beeld van het gebruik van klokken en bellen vroeger en nu. Ze ervaren dat met alle zintuigen en veel leergebieden komen aan bod. Ze maken spelenderwijs kennis met oer-Nederlands erfgoed. Ze tellen de slagen van de klok en bouwen een toren met een wijzerplaat en maken zelf klokjes om te ervaren hoe de tijd weergegeven wordt. Ze evalueren samen met de leerkracht wat er gebeurd is.

Voorbereiding voor de leerkracht

  • Lees het verhaal alvast een keer door
  • Zet de benodigde materialen klaar voor deze week
  • Plaats de tekeningen en filmpjes op het digibord

Afronding van de activiteiten

Evalueer en reflecteer met de kinderen op de activiteiten. Bijvoorbeeld:

  • Wat heb je geleerd?
  • Wat vond je gemakkelijk moeilijk bij dit lesje / werkje?
  • Wat vind je leuk aan klokken en aan een klokkenspel?