Groep 1/2 – Week 3 – Kleine kring

Ik zie ik zie, woordkaarten, rijmwoorden, rekenen

Ik zie ik zie wat jij niet ziet

  • Kies materialen uit het verhaal: poppen, beren, snoep en muziekinstrumenten.
  • Leg vijf voorwerpen op tafel. Laat de kinderen de ogen dicht doen.
  • Haal een voorwerp weg. Laat de kinderen kijken en vraag een kind welke er weg is.
  • Herhaal dit een aantal keren.

Woordkaarten samenstellen van klokkensoorten en muziekinstrumenten

Denk aan:

  • Kerktoren
  • Diverse klokken: staartklok, pendule, keukenklok
  • Diverse muziekinstrumenten: triangel, saxofoon, trompet, blokfluit, hoorn, accordeon, etc.

Zeg de woorden en laat ze nazeggen. Of leg letters van de woorden.
Hier zie je een voorbeeld van woordkaarten: https://kleuteridee.nl/muziekinstrumenten/#heading-woordkaarten

Rijmwoorden

  • Raam:   kraam / braam
  • Snoep: roep / loep / groep
  • Bang:    lang / slang / rang
  • Laat :     plaat / zaad / raad / maat

Rekenen

Nodig:

  • Woordkaarten met dieren
  • Muziekinstrumenten
  • Cijferkaarten
  • Fel gekleurde rondjes
  • Houten blokjes

Geschikte woorden bij week 3 zijn: diverse soorten klokken; eenden (mannelijk en vrouwelijk); meerkoet; gans; knuffelbeer; knuffelpoes; aap met rood pakje; boom; triangel.

  • Leg de woordkaarten triangel neer. Dan 2 woordkaarten triangel erbij. Hoeveel triangels heb je nu? Haal dan 1 woordkaart triangel eraf. Hoeveel heb je er nu?
  • Haal de cijfers erbij en tel.
  • Breidt dit uit met de andere woordkaarten; je leert de kinderen tellen / meer / minder.
  • Haal de cijfers erbij en tel.
  • Kinderen die de cijfers nog niet kennen? Maak felgekleurde rondjes en leg die onder de woordkaarten. De kinderen tellen dan de rondjes.
  • Moeilijker: Leg kaarten met verschillende aantallen dieren of instrumenten naast elkaar . Tel met de kinderen en stapel evenveel blokjes als er bijv. eendjes zijn.
  • Maak dan een serie stapels van aantallen, zodat je een staafdiagram krijgt van de blokjes bij de afbeeldingen.