Ik zie ik zie, woordkaarten, rijmwoorden, rekenen
Ik zie ik zie wat jij niet ziet
- Kies materialen uit het verhaal: poppen, beren, snoep en muziekinstrumenten.
- Leg vijf voorwerpen op tafel. Laat de kinderen de ogen dicht doen.
- Haal een voorwerp weg. Laat de kinderen kijken en vraag een kind welke er weg is.
- Herhaal dit een aantal keren.
Woordkaarten samenstellen van klokkensoorten en muziekinstrumenten
Denk aan:
- Kerktoren
- Diverse klokken: staartklok, pendule, keukenklok
- Diverse muziekinstrumenten: triangel, saxofoon, trompet, blokfluit, hoorn, accordeon, etc.
Zeg de woorden en laat ze nazeggen. Of leg letters van de woorden.
Hier zie je een voorbeeld van woordkaarten: https://kleuteridee.nl/muziekinstrumenten/#heading-woordkaarten
Rijmwoorden
- Raam: kraam / braam
- Snoep: roep / loep / groep
- Bang: lang / slang / rang
- Laat : plaat / zaad / raad / maat
Rekenen
Nodig:
- Woordkaarten met dieren
- Muziekinstrumenten
- Cijferkaarten
- Fel gekleurde rondjes
- Houten blokjes
Geschikte woorden bij week 3 zijn: diverse soorten klokken; eenden (mannelijk en vrouwelijk); meerkoet; gans; knuffelbeer; knuffelpoes; aap met rood pakje; boom; triangel.
- Leg de woordkaarten triangel neer. Dan 2 woordkaarten triangel erbij. Hoeveel triangels heb je nu? Haal dan 1 woordkaart triangel eraf. Hoeveel heb je er nu?
- Haal de cijfers erbij en tel.
- Breidt dit uit met de andere woordkaarten; je leert de kinderen tellen / meer / minder.
- Haal de cijfers erbij en tel.
- Kinderen die de cijfers nog niet kennen? Maak felgekleurde rondjes en leg die onder de woordkaarten. De kinderen tellen dan de rondjes.
- Moeilijker: Leg kaarten met verschillende aantallen dieren of instrumenten naast elkaar . Tel met de kinderen en stapel evenveel blokjes als er bijv. eendjes zijn.
- Maak dan een serie stapels van aantallen, zodat je een staafdiagram krijgt van de blokjes bij de afbeeldingen.