De leerlingen ontwerpen zelf een toren voor de beiaard en bouwen een prototype.
Laat de afbeelding zien van de toren in Washington.
In deze toren hangt de beiaard van Arlington. Na de opknapbeurt van de toren komen er 53 beiaardklokken in te hangen. De zwaarste klok weegt bijna 6000 kg. Allemaal samen wegen ze wel 30.000 kg.
Confronteer de leerlingen: Als jullie een toren mogen bouwen voor één klokje dat je kunt luiden, hoe zou hij er dan uitzien?
Eerst wat achtergrond: Wat zijn sterke constructies?
Welke constructie zie je in de toren van Arlington? (Vier lange palen op de hoeken, verbindingen tussen de palen op verschillende hoogtes, midden tussen de palen een plaat die hogerop overgaat in 2 palen, waar bovenin een vierkant horizontaal hangt.)
Bekijk evt. de Klokhuisuitzending over bouwen (15 min.), zie het extra filmpje.
Zie je ook welke techniek gebruikt is voor de toren van Arlington?
Welke andere manieren van constructies zijn er mogelijk om een sterke toren te bouwen?
Nu gaan de kinderen in groepjes van vier brainstormen over hoe ze een sterke toren kunnen bouwen met materiaal dat beschikbaar is.
Verzamel de ideeën op het bord.
Maak het voorbehoud dat de leerlingen een ontwerp maken voor een toren met een klok die ze kunnen laten slaan. Hun toren mag eenvoudiger worden dan de beiaardtoren van Arlington. Stel samen de eisen op die aan de eigen te bouwen toren worden gesteld. Voor 1 klokje (belletje) i.p.v. 53.
Nodig:
Zie voorbeelden van papieren torenconstructies:
Laat de groepjes overleggen hoe de toren eruit moet zien. Daarna tekent elke leerling een ontwerp voor de toren. Elke groep kiest één tekening en verbetert deze met de ideeën van de andere leerlingen in de groep. Ze bereiden voor hoe ze hun ontwerp gaan uitleggen.
De leerlingen beschrijven van welke materialen ze de toren gaan bouwen.
De groepjes bespreken hun ontwerp met een ander groepje. Is het ontwerpplan duidelijk, kan de andere groep het ontwerp uitvoeren? Daarna het ontwerp verbeteren. (De werkwijze kan zijn, dat de tekeningen rouleren en ieder groepje tips en vragen zet op de ontwerpen.)
Bekijk alle plannen in de klas bekeken en bespreek. Werk bij indien nodig.
Nodig:
De leerlingen maken een plan om hun ontwerp te realiseren. De groepjes kiezen een leider die zorgt voor een taakverdeling en controle op de uitvoering. De taken worden verdeeld en de materialen verzameld. Bouw dan de toren.
De leerlingen testen of hun uitvoering voldoet aan de eisen van het ontwerp. "Hang het klokje in de toren, kun je het klokje luiden?"
Test met behulp van andere groepjes. Of regel een expert, bijvoorbeeld een ouder met kennis van zaken. Laat leerlingen daarna eventueel hun bouwwerk nog verbeteren.
Nodig:
De leerlingen presenteren de ontwerpen aan elkaar. Gebruik de checklist presentatie om vragen te stellen aan de leerlingen. In de checklist staat bijvoorbeeld: ‘Het is duidelijk of het gelukt is om volgens plan te werken’. Je kunt dan vragen aan de leerlingen “is het jullie gelukt om volgens het ontwerpplan te werken?”.
Varianten op presentatie: alle torens worden tentoongesteld. Leerlingen lopen langs en kiezen de beste toren. Bespreek deze uitgebreid. Of de leerkracht kiest twee of drie torens die besproken worden.
Laat de leerlingen reflecteren op hun eigen product en op die van anderen.
Nodig:
Laat de leerlingen reflecteren op de vorige fasen. Kunnen de leerlingen uitleggen waarom ze bepaalde keuzes hebben gemaakt? Zouden ze een volgende keer de toren op dezelfde manier bouwen, of zouden ze dit anders doen? Waarom?
Verdiepen
Welke toren is het sterkste? Welke constructieprincipes zijn er in de sterkste toren gebruikt?
Verbreden
Hoe zien echte carillontorens eruit, welke constructieprincipes zijn daarin gebruikt? Wat is het verschil tussen de Amerikaanse en de Nederlandse torens waar carillons in hangen?
Zo ziet de toren van de beiaard van Arlington eruit. Deze toren kan 30.000 kilo aan klokken dragen!
Bron: De toren van Arlington - By Avriette at the English-language Wikipedia, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3892352
Bron: Eifeltoren - By Benh LIEU SONG - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=6926930
Bronnen:
University of Michigan - By I, Cacophony, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2514006
Brigham Young University - By Ivan Anderson (Ivan Anderson) - Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1355287
Thomas Rees Memorial Carillon - By N9LXI - Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=23007718
McFarland Carillon - By Daniel Schwen - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=12219242
Illustratie: Tinksel