Drie lessen over de (betekenis van) het carillon in de buurt.
Deze les gaan jullie naar buiten om te luisteren naar het carillon. Er zijn meer manieren om dit aan te pakken.
1. Leerlingen gaan echt naar het plein bij de toren om onderzoek te doen bij het luisteren naar het carillon en nemen de enquête af. Dat kan op de volgende manieren:
2. Leerlingen nemen de enquête af bij familie, buren en kennissen in de hun dorp of stad.
Twee versies:
1. Bezoek aan het plein bij de beiaard
2. Voor de huiswerkopdracht
1: Geef de instructies die nodig zijn om naar buiten te gaan met de klas.
Deel de gekopieerde enquêtes en de werkbladen uit. Geef instructie over hoe de leerlingen zich dienen te gedragen. Onopvallend observeren, respectvol blijven (mensen niet uitlachen etc.). Als je enquêtes afneemt: begin met: ‘mag ik u iets vragen?’ en bedank aan het eind.
2: Geef ze instructies om bij familie, buren en kennissen de enquête af te nemen en hoeveel tijd ze daarvoor krijgen. Hoe ga je netjes bij mensen een enquête afnemen: Leg uit waarvoor je komt met de enquête. Wat je met de antwoorden gaat doen en vraag of ze mee willen doen. Bedank aan het einde voor de hulp bij je onderzoek, vraag of ze de uitslag van jouw later willen horen.
1: De leerlingen verspreiden zich in duo’s over het plein en in de omgeving. Ze doen de opdrachten van het werkblad.
2: De leerlingen kunnen alleen of in duo’s de enquête afnemen bij mensen die ze kennen. Ze maken daarvoor een afspraak met die mensen.
1: Terug op school: hoe was het om te doen? Hoe ging het?
2: De resultaten verzamelen in een bestand en als die ingevoerd zijn bespreken in de groep.
1: Deze reflectie kan snel na het onderzoek op het plein.
2: Deze reflectie kan pas nadat de leerlingen de enquête in de buurt hebben afgenomen.