De leerlingen bestuderen in groepjes de klok van de eigen provincie én een klok naar keuze (uit de lijst). De laatste klok wordt aan de klas gepresenteerd.
Haal kort terug wat er in les 2 en 3 gedaan is.
In les 2 hebben jullie twee filmpjes bekeken. Daarin kon je zien dat de klokken van Arlington rijk versierd zijn.
In les 3 hebben jullie samen het verhaal verteld van de totstandkoming van het carillon. De klokken zijn betaald door het Nederlandse volk: alle 11 provincies, allerlei groepen en bedrijven in de samenleving, ieder betaalde voor een ‘eigen klok’ en die klok werd versierd met plaatjes en woorden die bij die groep pasten. De klokken moesten de hele Nederlandse samenleving symboliseren, de samenleving uit die tijd: het begin van de jaren ’50. Dus als we nu, in onze tijd, naar die klokken kijken, dan kunnen we zien hoe de mensen in de jaren ’50 over de samenleving dachten. En hoe was dat?
Haal kort terug wat er in les 2 en 3 gedaan is.
In les 2 hebben jullie twee filmpjes bekeken. Daarin kon je zien dat de klokken van Arlington rijk versierd zijn.
Kijk samen de filmpjes over de huisvrouw in de jaren ’50 en armoede en amerikanisering in de jaren '50. De leerlingen krijgen zo een beeld van de samenleving in de jaren 50 van de vorig eeuw.
In les 3 hebben jullie samen het verhaal verteld van de totstandkoming van het carillon. De klokken zijn betaald door het Nederlandse volk: alle 11 provincies, allerlei groepen en bedrijven in de samenleving, ieder betaalde voor een ‘eigen klok’ en die klok werd versierd met plaatjes en woorden die bij die groep pasten. De klokken moesten de hele Nederlandse samenleving symboliseren, de samenleving uit die tijd: het begin van de jaren ’50. Dus als we nu, in onze tijd, naar die klokken kijken, dan kunnen we zien hoe de mensen in de jaren ’50 over de samenleving dachten. En hoe was dat?
Bespreek het eerste onderdeel van de opdracht klassikaal na. Wat betekent het gedicht en wat stelt de afbeelding voor?
Daarna presenteren de duo’s elk hun eigen klok. De foto van de klok, samen met de eigen tekening (foto maken en uploaden) kunnen ze op het digibord presenteren. Ze vertellen voor welke groep hun klok gemaakt is, declameren het gedicht en vertellen hoe tekst en beeld samenhangen.
Jullie hebben nu zo’n 10 à 15 klokken van het carillon bekeken. Bespreek met de leerlingen wat hen opvalt.
Sommige takken van industrie zijn helemaal verdwenen uit ons land, zoals de mijnbouw of het ambacht (die laatste bestaat nog wel, in de marge). Veel teksten doen erg ouderwets aan. God wordt aangehaald, of Griekse goden. De afbeeldingen doen ook vaak ouderwets aan. Dat is natuurlijk logisch. Praat met de leerlingen over verschillen met nu.
Dit filmpje van School TV laat een beeld zien van de huisvrouw in de jaren ’50.
Dit filmpje van School TV gaat over de armoede en amerikanisering in de jaren 50.