De leerlingen bekijken een filmpje uit Amerika en een filmpje uit Nederland over The Netherlands Carillon en beantwoorden vragen.
Schrijf op het bord: ‘The Netherlands Carillon’ en bespreek deze woorden. Zij spreken van carillon, het museum Klok en Peel spreekt van beiaard. Het betekent hetzelfde.
Bekijk samen met de leerlingen het filmpje:
Het filmpje is in het Engels. De opdracht aan de leerlingen is om na afloop te vertellen wat de kern van het verhaal is. Eventueel kan het filmpje 2 x worden bekeken.
Semantiseer van tevoren een aantal sleutelwoorden. Laat ze op het bord staan zodat de leerlingen ze tijdens het kijken van het filmpje kunnen herkennen.
Oefen de woorden na het bekijken van het filmpje door ze te herhalen in de context van de zinnen waarin ze gebruikt zijn.
Na het filmpje: vertel: De parkmedewerker vertelde dat Nederland het carillon aan de VS heeft gegeven ‘vanwege de bijdrage van Amerika tijdens WOII’. Dat is niet het hele verhaal: het carillon is aan het Amerikaanse volk gegeven (in 1954) als dank voor zijn bijdrage aan de bevrijding én het Marshallplan.
Heb je dit onderwerp nog niet behandeld dan kun je hier kort het Marshallplan behandelen. Zie voor informatie en tips de bijlage Marshallplan.
In het filmpje heeft iedereen het over de enorme reis die de klokken gaan maken (thousands of miles!) per vrachtwagen en schip. In het volgende filmpje van Omroep Brabant zie je hoe de klokken bij Eijsbouts zijn aangekomen (dinsdag 3 december 2019) en vertelt de directeur van de klokkengieterij wat ze ermee gaan doen.
Geef de leerlingen de volgende vragen voordat ze het filmpje gaan bekijken. Je kunt alle leerlingen dezelfde vragen geven, of de vragen verdelen over groepjes leerlingen zodat niet alle leerlingen alle vragen hoeven te beantwoorden. Met de vraag of vragen in hun hoofd gaan de leerlingen gericht kijken naar het filmpje.
Bespreek het filmpje en de antwoorden na.
Laat na deze bespreking de muziek van het opgeknapte carillon horen. Beiaardier Luc Rombouts speelt hier:
Klinkt het carillon nu ook beter dan in het startfilmpje?
In deze les hebben jullie het gehad over het Nederlandse carillon dat ‘wij’ zo’n 65 jaar geleden aan Amerika hebben gegeven. Vraag eens wat de leerlingen daarvan vinden. Het was een erg duur cadeau. Nederland gaf het als dank voor, onder andere, financiële hulp. Vinden de leerlingen dat logisch?
Denkrichtingen: nee, dat is raar: je krijgt geld en dan ga je een duur cadeau teruggeven. Ja, maar Nederland was er economisch helemaal bovenop. Het land kon dit prima betalen.
En wat vinden de leerlingen van het feit dat het een carillon betrof: is dat een logisch cadeau? (nu niet meer, maar toen wel… hier gaan we de volgende les op in).
In dit Amerikaanse filmpje zie je hoe iedereen het heeft over de enorme reis die de klokken gaan maken per vrachtwagen en schip.
Beiaardier Luc Rombouts bespeelt het opgeknapte carillon van Arlington.
In dit filmpje legt SchoolTV uit wat het Marshallplan is.
Hier zie je het affiche van het Marshallplan. De vlaggen van alle landen die hulp kregen van de Amerikanen zitten in de windmolen.