De leerlingen maken kennis met de klok (bel) en bekijken een film over klokkengieten. Jullie verzamelen vragen over het onderwerp.
Beeld verschillende functies van een bel uit of laat leerlingen die uitbeelden. Je kunt deze ook nog indelen in:
Die verschillende functies kun je door de leerlingen laten raden of aangeven.
Laat eventueel een tijdvak of beroep zien door middel van een accessoire, kleding of houding.
De leerlingen maken een woordweb over het woord klok of klokken. Brainstorm samen over welke vragen daar bij horen. Schrijf de vragen op een vragenmuur die tijdens het hele thema blijft hangen.
Er staat vast een vraag op de vragenmuur over het maken van klokken. Het gieten van klokken door klokkengieters komt als eerste aan bod.
Kijk samen naar de film over klokken gieten van het Klokhuis (15 min.).
Praat met de leerlingen over wat ze gezien en gehoord hebben. Het thema is: Waar worden klokken van gemaakt en waarom is dat zo?
Vragen die je kunt stellen en verkennen met de leerlingen: