De leerkracht leest het laatste deel van Avonturen van Amy en Adam voor. De leerlingen maken een alternatief einde aan het verhaal.
Begin de les met het voorlezen van het verhaal. Hiermee introduceer je het thema van week 4: de klokken die samen een beiaard of carillon vormen waarmee de beiaardier muziek kan maken.
Ook wordt in dit laatste deel veel uitgelegd of herhaald wat er de vorige lessen is langsgekomen. Hiermee kan worden teruggekeken op de voorgaande weken.
De beiaardier heeft allerlei dingen verteld. Eén ding wisten Amy en Adam al. Namelijk dat de klok vroeger als brandklok gebruikt werd en dat dat kleppen heet. De beiaardier heeft andere dingen verklaard die Amy en Adam hebben meegemaakt: de dierenbellen, de ‘vreemde’ bellendans.
Deel 4 is het slot van de serie. Ga met de leerlingen het hele verhaal nog eens langs. Wat is er in deel 1, 2, 3 en 4 gebeurd?
Wat betekent het einde? Het gat is weg. Betekent dat, dat het allemaal niet echt gebeurd is? Hebben Amy en Adam samen dezelfde droom gedroomd? Of zit het anders? Laat de leerlingen hierover fantaseren en speculeren. Zou dit verhaal echt gebeurd kunnen zijn?
Zou je het verhaal ook anders kunnen vertellen?
Stel je voor…. Amy en Adam gaan in het bos kijken en het gat is er nog. Wat zou er dan gebeuren?