Groep 3/4 – Week 3 – Les 11

Zelf een illustratie maken

Algemene informatie

  • Groep: 3 en 4
  • Tijdsduur: 45 minuten
  • Onderwerp(en): illustraties in kinderboeken, tekening bij een verhaal
  • Leergebieden: taal en tekenen
  • Vaardigheden: creatief denken en handelen, luisteren
  • Begrippen: illustraties, schrijvers, tekenaars, collage , realistisch, silhouetjes (schaduwen)
  • Kerndoelen: 54: De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.

Korte uitleg van de les

De leerkracht geeft informatie over verschillende illustratoren en hun manier van werken. Deze informatie inspireert de kinderen bij het maken van een eigen tekening over het verhaal van Amy en Adam.

Nodig

  • De boeken van de illustratoren die besproken worden:
    • Jip en Janneke (Fiep Westendorp)
    • Rien Poortvliet met zijn kabouterboeken
    • Eric Carle met Rupsje Nooitgenoeg
  • Zijn de boeken op school niet aanwezig, dan kun je gebruik maken van volgende links:
  • Materialen naar keuze: kleurpotloden, potlood, stiften, stukjes krantenpapier, gekleurd papier, aquarelverf, acrylverf.

Leerdoelen

  • Leerlingen weten dat er verschillende soorten illustraties gebruikt worden in kinderboeken
  • Leerlingen kunnen verschillende type tekeningen herkennen
  • Leerlingen weten hoe de soorten tekeningen gemaakt worden
  • Leerlingen kunnen de kennis toepassen in hun eigen tekening

Voorbereiding voor de leerkracht

  • Het verzamelen van de kinderboeken en/of het klaarzetten van de links
  • Het klaarzetten van het tekenmateriaal

Zelf een illustratie maken

Introductie

Welke soorten van illustraties zijn er?

Is het mogelijk om onderstaande boeken te laten zien, dan heeft dat de voorkeur. Indien niet, bekijk dan de illustraties via de websites.

1. Het tekenen van zwarte silhouetjes

Dat zie je in de verhaaltjes van Jip en Janneke. Deze zijn geschreven door Annie M.G. Schmidt en getekend door Fiep Westendorp.

Deze verhaaltjes verschenen vanaf 1952 elke week in de krant Het Parool. Het was toen nog niet mogelijk om op goedkoop krantenpapier mooie grijstinten of zelfs kleur te drukken. Daarom tekende Fiep Westendorp Jip en Janneke als zwarte silhouetjes. Jip en Janneke zijn nog steeds heel bekend.

Ga naar de website van Fiep Westendorp >

2. Realistisch tekenen

Rien Poortvliet  tekende zo dat het net een foto leek. Rien Poortvliet is vooral bekend geworden door zijn kabouterboeken. En door zijn boeken van Lotje, waar hij de tekeningen voor maakte.

Ga naar de website van Rien Poortvliet >

3. Collages van beschilderd papier

De illustrator Eric Carle gebruikt deze techniek. Zijn bekendste boek is Rupsje Nooitgenoeg. Eric Carle beschilderde papier met de kleuren die hij nodig had en gebruikte ze in zijn tekeningen.

Ga naar de website van Eric Carle >

Heb jij wel eens gekeken wie de tekeningen maakt in jouw lievelingsboek?

Uitvoering

Indien nodig lees je Avonturen van Amy en Adam nog een keer voor.

De kinderen kiezen zelf een stukje van het verhaal uit. Ze gaan er een illustratie of collage bij maken.

Ze kiezen uit verschillende materialen/technieken: kleurpotloden, potlood, stiften, stukjes krantenpapier, gekleurd papier, aquarelverf, acrylverf.

Evalueren

Bespreek de resultaten met elkaar. Wie heeft welke techniek gekozen? Wat was moeilijk aan de opdracht? Wat was makkelijk aan de opdracht?

Afsluiting

De kinderen voorzien de tekening van hun naam en van een titel. Bijvoorbeeld Amy en Adam en de groep dansers. De tekst komt op de tekening te staan.

Ruim samen alle spullen op.

Hang alle tekeningen op, zodat er een mooie tentoonstelling ontstaat.

Verwoorden

Reflectie

  • Wat hebben we gedaan?
  • Welke technieken van illustraties hebben we leren kennen?
  • Wat vertellen illustraties in een verhaal?