De ene helft van de leerlingen maakt klokjes van papier. De andere helft maakt klokkentorens. De klokken komen aan het eind in de torens te hangen. Deze activiteiten duren twee lesuren.
Voor het maken van een papieren klokje:
Voor het maken van torens:
Laat de bel zien en benoem de onderdelen. Gebruik eventueel de afbeelding. Vertel dat de klok geluid maakt als de klepel tegen de klok slaat. Laat ook zien en horen dat het geluid dof is. Het klinkt niet door als je de klok zelf vasthoudt. Geef de klok door, zodat de leerlingen dit zelf kunnen ervaren.
De klok moet vrij kunnen hangen. Klokken hangen vaak hoog in torens. Dan klinken ze uit over de stad.
De ene helft van de klas maakt klokjes. De andere helft van de klas maakt torens.
Roep in herinnering wat jullie tot nu toe hebben gehoord en gedaan (de avonturen van Adam en Amy, de dramales waarin de functies van de klok zijn nagespeeld).
De leerlingen die een klok maken, versieren deze met tekeningen die dit uitbeelden.
We hebben gezien dat een klok vrij moet hangen, anders klinkt hij niet goed. De leerlingen ontwerpen een toren waar een klok goed in kan hangen.
5. Laat eventueel nog wat tekeningen aanpassen naar aanleiding van wat er bij anderen gezien en gehoord is. Belangrijk is dat de leerlingen niet zomaar gaan tekenen, maar echt nadenken over wat ze willen tekenen en achteraf kunnen uitleggen wat ze hebben getekend.
6. De leerlingen maken de toren die ze getekend hebben. Ze ervaren daarbij of hun tekening realistisch was, of dat ze nog veel moeten aanpassen.
Klokjes maken
Bespreek de klokjes met de hele klas. Zijn er verschillende technieken gebruikt (knippen, prikken, scheuren)? Vergelijk ze dan met elkaar. Zijn ze rond in 3D? Wat staat erop getekend? Herkennen de leerlingen scènes uit het verhaal of uit de dramales?
Torens maken
Bespreek de torens met de hele klas. Jullie kiezen de beste toren uit. Spreek samen af wat de criteria zijn. Bijvoorbeeld:
Kies de winnende toren vanwege de door jullie zelf opgestelde criteria. De andere torens hebben ieder hun eigen kwaliteiten. Bespreek deze met de klas.
Hang de klokken op in de torens. In de winnende toren wordt de echte bel gehangen die in de introductie is behandeld. Hangt hij goed vrij en tingelt hij mooi?
Ruim samen met de leerlingen alle spullen op. Als het kan, blijven de torens met de klokken voorlopig staan.
Een sterke klokkentoren heeft een brede basis en dwarsverbanden.