Groep 1/2 – Week 4 – Kring 3

Muziek van de toren en feest

Muziek en emoties bij feest

Toon een video van de eigen (kerk)klokkentoren + beiaard die muziek maakt. Van bijna elke gemeente is er wel een filmpje op YouTube, anders neem je er eentje die vlakbij ligt.

Praat samen over het filmpje:

  • Wat was dat voor toren?
  • Ken je die toren?
  • Heb je die muziek wel eens buiten gehoord?
  • Waarmee wordt de muziek gemaakt (instrumenten)?
  • Wanneer worden de klokken geluid?

Vertel dat de klokken die muziek maken de beiaard of het carillon heet.

Ga over op feest

  • Wanneer vieren we feest? Laat de leerlingen de soorten feesten benoemen.
  • Wie heeft er een feestje gehad?
  • Wat hebben jullie toen gedaan?
  • Welk feest komt er binnenkort aan?
  • Etc.

Speelzaal: Dansen op beiaardmuziek

  • Luister naar de muziek van de beiaard (zie de filmpjes op het digibord)
  • Is deze muziek vrolijk of droevig?
  • Vind je dit leuk/mooi of niet leuk/mooi?
  • Laat emoties uitbeelden.
  • Laat spontaan bewegen op de muziek.
  • Wie kan er een danspasje voordoen? Met zijn allen nadoen.
  • Geef de kinderen belletjes en laat ze meedoen en dansen.
  • Doe hetzelfde voor meer muziekstukjes van de beiaarden.
  • Welke muziek vind je het mooiste, vrolijkste, feestmuziek, droevig, etc.?