Groep 1/2 – Week 4 – Informatie

Informatie week 4

  • Thema van de week: feest: muziek maken: waar is het feestje?
  • Onderwerp(en): beiaardier, beiaard/ carillon, toren, muziek van de toren, feest
  • Leergebieden: taal / woordenschatontwikkeling; muzikale ontwikkeling; auditieve ontwikkeling; motorische ontwikkeling; fantasie.

Korte uitleg van week 4

Het thema start met het vierde verhaal over de avonturen van Yasmin en Joep. Deze week over ‘Tijd en tellen: de klok slaat: Hoe laat is het? staat in het teken van de functie van klokken om muziek mee te maken. In de kringactiviteiten, werkjes en hoeken wordt dit uitgediept.

Nodig

  • Kring 1:
  • Kring 2:
    • Filmpjes met luidende klokken klaarzetten op digibord
    • Instrumenten: xylofoon, trommel, blokfluit, etc.
  • Kring 3:
    • Speelzaal
    • Filmpjes klaarzetten op digibord of ander apparaat om de muziek af te spelen
    • Afbeeldingen voor het maken van geluiden op digibord klaarzetten of printen
  • Slotkring:
    • Eigengemaakte muziekinstrumenten
    • Feestattributen
    • Filmpje met dans
  • Kleine kring:
    • Muziekinstrumenten
    • Feestvlaggetjes
    • Ballonnen
    • Getalkaarten
  • Werkjes:
    • Grote vellen papier
    • Krijt
    • Muziek
    • Materiaal om feestmutsen te maken
  • Hoeken:
    • Knutselhoek, instrument maken
      • Keukenrollen
      • rijstkorrels

Leerdoelen

Heavy Metal geeft kleuters een beeld van het gebruik van klokken en bellen vroeger en nu. Ze ervaren dat met alle zintuigen en veel leergebieden komen aan bod. Ze maken spelenderwijs kennis met oer-Nederlands erfgoed. Ze gaan een feest bouwen en geluiden onderzoeken. Ze evalueren samen met de leerkracht wat er gebeurd is.

Voorbereiding voor de leerkracht

  • Lees het verhaal alvast een keer door
  • Zet de benodigde materialen klaar voor deze week
  • Plaats de tekeningen en filmpjes op het digibord

Afronding van de activiteiten

Evalueer en reflecteer met de kinderen op de activiteiten. Bijvoorbeeld:

  • Wat heb je geleerd?
  • Wat vond je gemakkelijk moeilijk bij dit lesje / werkje?
  • Wat vind je leuk aan het thema klokken?