Groep 1/2 – Week 2 – Informatie

Informatie week 2

  • Thema van de week: waarschuwen: pas op hier ben ik
  • Onderwerp(en): bel, klok, , geluiden van instrumenten, veilig oversteken, waarschuwen, spiegelbeeld
  • Leergebieden: denkontwikkeling; taal / woordenschatontwikkeling; muzikale ontwikkeling; motorische ontwikkeling; auditieve ontwikkeling; nieuwsgierigheid prikkelen.

Korte uitleg van week 2

Het thema start met het tweede verhaal over de avonturen van Yasmin en Joep. Deze week staat in het teken van de functie van bellen en klokken om te waarschuwen voor gevaar, maar ook om te melden 'ik kom eraan'. In de kringactiviteiten, werkjes en hoeken wordt dit uitgediept.

Nodig

  • Kring 1:
  • Kring 2:
    • Geluiden klaarzetten op digibord of andere medium
  • Kring 3:
    • Digibord of prints van de twee afbeeldingen
    • Muziekinstrumenten. Geef zoveel mogelijk kinderen een instrument
    • Links naar filmpjes met luidende klokken klaarzetten
    • Afbeeldingen klaarzetten of uitprinten om harde en zachte geluiden aan te geven
    • Lied 'zo gaat de molen'
  • Kleine kring:
    • Kies uit de verkeersmethode van je school de les ‘veilig oversteken’ en zet klaar wat daarbij nodig is
    • Lijstje met rijmwoorden
  • Werkjes:
  • Hoeken:
    • Ontdekhoek inrichten met:
      • Trommelstokjes voor elk kind
      • Blikken
      • Bekers van steen of plastic
      • Evt. glazen
      • Kleine dozen
      • Papier
      • Winkel/ huishoek
        • Extra: belletjes toevoegen
    • Bouwhoek:
      • Lego
      • Knexx

Leerdoelen

Heavy Metal geeft kleuters een beeld van het gebruik van klokken en bellen vroeger en nu. Ze ervaren dat met alle zintuigen en veel leergebieden komen aan bod. Ze maken spelenderwijs kennis met oer-Nederlands erfgoed. Ze onderzoeken hoe je met geluiden waarschuwingen kunt overbrengen, hoe ze geluiden hard en zacht kunnen laten klinken, hoe je veilig over kunt steken en evalueren samen met de leerkracht wat er gebeurd is..

Voorbereiding voor de leerkracht

  • Lees het verhaal alvast een keer door
  • Zet de benodigde materialen klaar voor deze week
  • Plaats de tekeningen en filmpjes op het digibord

Afronding van de activiteiten

Evalueer en reflecteer met de kinderen op de activiteiten. Bijvoorbeeld:

  • Wat heb je geleerd?
  • Wat vond je gemakkelijk moeilijk bij dit lesje / werkje?
  • Wat vind je leuk aan klokken en aan een klokkenspel?